Шамша
І.В. Розуміння часу в «Сповіді» Августина Блаженного / І.В.Шамша // Гілея: науковий вісник. Збірник наукових
праць / Гол. ред. В.М. Вашкевич. – К.: ВІР УАН, 2012. – Випуск 67 (№12).
– С. 408–413. В квадратних дужках номери сторінок для посилань.
УДК: 115:215 «653» Шамша І.В.
РОЗУМІННЯ ЧАСУ В
«СПОВІДІ» АВГУСТИНА БЛАЖЕННОГО
Пам’яті мого батька присвячується
Дослідження
часу має багату історію – її моменти й посьогодні багато чого прояснюють в
цьому феномені.
Проблема
полягає в тому, що двоїстий онтологічний статус категорії часу ставить під
питання побудування онтології часу. Час можна зрозуміти і як руйнацію буття, і
як єдину засаду, яка лише й уможливлює осягнення буття та побудування
онтології, адекватної дійсності. Так зване «темпоральне суспільство», яке
виникло в ХХ столітті, і яке існує й посьогодні, унеможливлює побудування
онтології, в якій феномен часу залишився б проігнорованим. Саме тому так
важливо проаналізувати, яким же насправді є час, і які способи розуміння цього
феномену існують у філософському дискурсі? Чи всі властивості часу враховані
філософами?
На
шляху пошуку відповідей на запропоновані запитання не можна залишити без уваги
концепції стародавніх і сучасних філософів, які внесли неабиякий доробок у їхнє
розв’язання. До таких філософів належить Августин
Аврелій (Блаженний) (354 – 430), якому вдалося змінити парадигму розуміння
часу. Чому нас цікавить саме «Сповідь» А.Блаженного? – Відповідь можна
відшукати в творі М.М.Трубнікова «Час людського буття»: «… Августин в одному з
головних своїх творів, «Сповіді»… провів дуже своєрідний філософський аналіз
ідеї часу, який не поступався по своїй глибині і ґрунтовності всьому, що знала
про час античність класичної епохи, а у ряді пунктів навіть перевершуючий ідеї
багатьох пізніших мислителів» [5,с. 68].
Відповідно
до проблеми можна сформулювати завдання цієї статті. Вони полягають в тому, щоб
(1) дослідити розуміння часу в «Сповіді» А.Блаженного, (2) прояснити роль
вічності в його розумінні часу.
«Сповіді»
А.Блаженного приділяється увага багатьма дослідниками феномену часу. Серед них
можна назвати такі імена, як П.П.Гайденко і М.М.Трубніков тощо. Проте, навколо
концепції А.Блаженного точиться багато суперечок, які для побудування онтології
часу дуже важливо вирішити.
Концепція А.Блаженного постає одним з найзначущих
досліджень часу – як відомо, цей середньовічний мислитель започаткував лінійний
режим часу – на відміну від античних уявлень про час, в яких час уподібнювався
«собаці, який прагне вхопити себе за хвіст», в Середні віки було запропоновано
розуміння часу, яке нагадує «стрілу в польоті». Саме тому розуміння часу А.Блаженним
привертає постійну увагу дослідників часу й посьогодні.
На перший погляд, з того, що А.Блаженний «християнізував»
Платона, з розділення світу на «град божий» і «град земний», випливає таке
розуміння часу, за якого теперішнє опиняється найбуттєвішим модусом часу,
минуле ж з майбутнім розуміються як існуюче небуття. Таке розуміння часу
відповідає онтології, в центрі якої розташовується Бог, і яка постала основою
середньовічного реалізму – Бог є творцем, всі ж інші речі є створеними Ним.
Тому речі плинні, їхнє існування онтологічно недостовірне, вони псуються,
ламаються, виникають і гинуть, одним словом – розташовуються в «часі». Час взятий
в лапки тому, що такий світогляд, як і передуючий йому, передбачає розуміння
часу як минулого–майбутнього. Проте, це лише перше
враження – виявляється, що не все так однозначно в концепції А.Блаженного. На
відміну від запропонованого світогляду, Августин, як і Арістотель, бачить
теперішнє, зрозуміле як момент «тепер», серед модусів часу. Не дарма
П.П.Гайденко зазначає, що Августин розкриває парадок-
[408]
сальність часу: він складається з того, чого вже немає (минулого), того,
чого ще немає (майбутнього), і того, що є, але не має тривалості, миті
теперішнього [2,с. 8]. Як ми побачимо пізніше, парадоксальність часу
проявляється в Августина Блаженного ще в одному моменті, завдяки якому в
жодному разі не можна сказати, що розуміння часу А.Блаженним є «калькою»
розуміння часу Платоном. Але, до цього моменту, необхідно по порядку
проаналізувати погляди А.Блаженного на час.
Звернемося до «Сповіді» Августина Блаженного.
Як зазначалося вище, окрім минулого і майбутнього, які ототожнювалися з
часом до А.Блаженного і після нього, серед модусів часу він розташовує і
теперішнє, яке розуміється як момент «тепер». Проте, цьому теперішньому
відводиться дещо інша роль, ніж у Арістотеля: «Увага, яка існує в теперішньому,
переправляє майбутнє в минуле; зменшується майбутнє – зросте минуле, щезає
майбутнє – і все вже стає минулим» [1,с. 679]. Звернемо увагу, що тут минуле й
майбутнє повністю знищують теперішнє. Останньому відводиться роль того, за
допомогою чого майбутнє переходить в минуле. Не дарма П.П.Гайденко,
характеризуючи розуміння часу В.Дільтеєм, пише про те, що як і Августин,
В.Дільтей має справу з апорією, згідно якої минуле з майбутнім нескінченно розділяють
теперішнє на частини [2,с. 323–324]. Августин Блаженний пише: «Твердо ж знаю я
лише одне: якби нічого не проходило, не було б минулого; якби нічого не
приходило, не було б майбутнього; якби нічого не було, не було б теперішнього.
Але як може бути минуле й майбутнє, коли минулого вже немає, а майбутнього ще
немає? А якби теперішнє не йшло в минуле, то це був би вже не час, а вічність.
Теперішнє саме тому і час, що воно йде в минуле. Як же можна тоді казати про
те, що воно є, якщо воно тому й є, що його не буде. Отже, час існує лише тому, що
прагне зникнути» [1,с. 669].
Час Августин Блаженний розуміє як становлення, яке протистоїть буттю.
М.М.Трубніков пише, що «Час для Августина є безперестанним походженням і
зміною» [5,с. 71]. Причетність часу до становлення яскраво ілюструє
наступна думка М.М.Трубнікова – у Августина є те, що настало, перестало і стає [5,с. 74].
Отже час – це становлення. Що ж у А.Блаженного постає буттям, якому це
становлення протистоїть? – Бог. На відміну від створеного світу, світу мінливих
речей, Бог перебуває у вічності, поза часом. Особливо протистояння Бога, який
перебуває у вічності, світу, який існує в часі, проявляється у звертаннях
Августина Блаженного до Бога. Наприклад, звертаючись до Бога, А.Блаженний пише:
«… Твоя незмінна вічність вище за всі часи, і за минулі, і за майбутні, хоча
все тимчасове отримало своє буття саме від Тебе» [1,с. 707]; «Ти споглядаєш
поза часом, дієш поза часом, покоїшся поза часом, і, проте, твориш тимчасове,
твориш самий час і спокій після кінця часів» [1,с. 741]; «З цієї безвидної і
порожньої землі, з цього неоформленого майже «ніщо» Ти й створив все те, з чого
складається наш мінливий світ. Воно–то, майже «ніщо», і дозволяє нам відчувати
час, бо час твориться становленням речей…» [1,с. 687–688]; «Ти – вічний Батько
мій, я ж перебуваю в часі, думки мої, серцевина душі, роздираються галасливим
натовпом скороминущого…» [1,с. 681].
З протиставленості Бога світу з логічною необхідністю випливає
протиставленість вічності часу. Проте, не всі дослідники погодилися б з нами.
Наприклад, М.М.Трубніков впевнений, що в Августина: «Вічне є вічне теперішнє. І
лише теперішнє вічне. В ньому реалізується час» [5,с. 70]. Нам здається, що А.Блаженний
«впритул» підходить до такого розуміння але, все ж таки, не сягає його. Ще один
«крок», і Августин Блаженний, наслідуючи Арістотеля, розташував би вічність і
момент «тепер» на одній логічній лінії, проте, на наш погляд, він не робить
такого кроку. Як і Арістотель, А.Блаженний розташовує момент «тепер» серед
модусів часу, проте вічність залишається в нього чимось поза–часовим і в цьому
він є скоріше спадкоємцем Платона, ніж Арістотеля.
Дуже важливий для нашого дослідження ракурс розуміння часу випливає з
міркування А.Блаженного про те, що неправильно казати про існування трьох часів
(минулого, теперішнього, майбутнього). Замість цього Августин Блаженний
пропонує наступне: «Правильніше було б сказати, що є теперішнє минулого, просто
теперішнє і теперішнє майбутнього» [1,с. 673]; «Твердо можу сказати одне: де б
вони не були, там вони – теперішнє, бо якщо і там майбутнє – лише майбутнє, то
й там його ще немає, минулого ж, якщо і там воно минуле – там вже немає» [1,с.
671]. І він додає: «Ці три часи існують в наший душі, і ніде більше: теперішнє
минулого – це пам’ять; просто теперішнє – споглядання; теперішнє майбутнього –
очікування» [1,с. 673]. Звернемо увагу на термінологію міркування А.Блаженного.
Вона нагадує термінологію Г.В.Ф.Геґеля
[409]
(див. наприклад, [3,с. 58–59]) і, одночасно, термінологію М.Мерло–Понті (наприклад,
[4,с. 533]), коли вони міркують про модуси часу. Самий же зміст міркування
дозволяє зробити несуперечливий висновок про те, що існує одне лише теперішнє,
минулого ж і майбутнього – не існує. А.Блаженний прямо пише: «Я стурбований не
тим, щоб сперечатися про слова; аби люди розуміли, про що вони говорять, і
знали, що минулого й майбутнього немає» [1,с. 673]; «Дитинства мого, наприклад,
вже немає, бо воно у минулому, якого немає, але згадуючи про нього я бачу його
образ, який живе в пам’яті моїй в
теперішньому» [1,с. 672]. «Крок» до синтезу часу. Запитання А.Блаженного «Де
існують минуле і майбутнє?» залишається без відповіді. Чи можуть вони
взагалі існувати десь? «Де» – це простір. Де той простір, в якому існують
минуле і майбутнє? До цього питання ми повернемося пізніше, а зараз продовжимо.
Розуміння часу Августином Блаженним пов’язано з тим, що для нього «… час – це якась протяжність» [1,с. 676];
«Виходить ясно: час є якоюсь протяжністю, але не зовсім ясно, протяжністю чого»
[1,с. 677]. Це, мабуть поєднує час з простором, проте А.Блаженний не зупиняє на
цьому ретельної уваги.
Варто додати, що, як і для Арістотеля, для А.Блаженного час «поріднений» з
рухом: будь–який рух в часі, але час – це не рух [1,с. 676]. На відміну від
Арістотеля, онтологію якого можна назвати «онтологією руху», онтологія А.Блаженного
постає, якщо можна так висловитися, «онтологією нерухомого» – тео–логією, тому
руху приділяється значно менша увага, ніж у Арістотеля.
Розуміння часу А.Блаженним передбачає деяку завершеність часу: «Чим далі
просувається дія, тим коротше стає очікування і тим тривалішою є пам’ять;
врешті–решт очікування зникне і дія завершиться, цілком розташувавшись в пам’яті»
[1,с. 680]. Те ж відбувається і з нашим життям [1,с. 680]. Горизонт майбутнього
виявляється у А.Блаженного вичерпаним. Можливість переходить в дійсність,
врешті–решт, вичерпуючись.
З розуміння часу А.Блаженним випливає проблема вимірювання часу. Минулого й
майбутнього не існує, тому їх не можна зміряти, теперішнє ж не можна зміряти
тому, що у нього немає довжини [1,с. 673–674]. Попутно зазначимо, що ось той
момент, завдяки якому ми відмовляємося визнавати, що час і вічність для А.Блаженного
– це одне й те ж. Августин Блаженний пише: «Довге минуле стало довгим тоді,
коли його вже не стало, а не тоді, коли воно ще було теперішнім. Але як може
бути довгим те, чого немає? Тому правильно казати не «довге минуле», а «довгим
було це теперішнє», бо воно тоді тільки і було, коли воно було теперішнім» [1,с.
669]. Чи може теперішнє бути довгим? На відміну від Арістотеля, який в одному
місці висловлює думку про те, що теперішнє є і секундою, і днем, і роком, і
т.д., Августин Блаженний вважає, що у теперішньому немає жодної тривалості. Він
пише: «Теперішнім можна назвати лише мить, яка вже не ділиться на частини, але
як схопити її? Адже вона через те й неподільна, що у неї нічого ділити: у неї
немає жодної тривалості. Якби в неї була хоч якась тривалість, її можна було б
розділити на «до» і «після», на минуле й майбутнє. Теперішнє ж не
продовжується» [1,с. 670]. Хоча М.М.Трубніков впевнений, що вічність і час для
Августина – «… рівні визначення одного й того ж» [5,с. 71], можна побачити, що
це не зовсім так. В теперішнього немає довжини, а саме визнання Арістотелем
того, що момент «тепер» може бути розширеним навіть до року, надає йому підстав
розглядати момент «тепер» як різновид вічності. Теперішнє не продовжується й у
Арістотеля, проте останнім воно не розділяється безмежно минулим–майбутнім на
частини, саме тому Арістотель не заперечує того, що теперішнє, зрозуміле як
момент «тепер», існує. В Августина Блаженного ж момент «тепер» не існує, як і
минуле з майбутнім.
Августин Блаженний
продовжує: але ми все ж таки якось вимірюємо час, проте не майбутнє, не минуле,
і не те, яке не триває (теперішнє) [1,с. 678] – «У тобі, душа моя, я вимірюю
час» [1,с. 679]. На думку А.Блаженного, вимірюючи час, ми насправді вимірюємо
душу. Враження від скороминущого закріплюється в душі і саме воно підлягає
вимірюванню, а не минуле, якого немає [1,с. 679]. «І це те, що відбилося в тобі
[в душі – І.Ш.] я й вимірюю, вимірюючи час» [1,с. 679]. «Таким
чином, ось де перебуває час, в іншому ж випадку я його взагалі не вимірюю» [1,с.
679]. Лише у душі є всі три часи [1,с. 680]. Перед тим, як продовжити,
зафіксуємо увагу на тому, що минуле і майбутнє, на думку Августина Блаженного, одночасно
існують і не існують. Не існують вони в реальності, а існують – в душі.
А.Блаженний запитує і
відповідає: «А чи можна бачити неіснуюче? Таким чином, минуле і майбутнє
існують» [1,с. 671]. Запитуючи, А.Блаженний сумнівається. Цей
[410]
сумнів примушує його відмовитися від ствердження
неіснування минулого й майбутнього. Він каже, що він лише досліджує, а не стверджує
[1,с. 671]. Але, цього достатньо для того, щоб відмовитися від думки про те, що
А.Блаженний не визнає існування минулого–майбутнього. Такого розуміння немає ні
в Арістотеля, ні в Платона. Саме існування минулого з майбутнім в душі людини
ми мали на увазі, коли зазначили, що є ще момент, в якому проявляється бачення
А.Блаженним парадоксальності часу – ось цей момент. В чому парадоксальність? –
В тому, що минуле й майбутнє для Августина Блаженного і існують, і не існують.
З їхнім існуванням, на нашу думку, не погодилися б ні Платон, ні Арістотель.
М.М.Трубніков, доводячи,
що для А.Блаженного вічне – це вічне теперішнє з посиланням на останнього,
наводить таке міркування: «… якби ніщо не було дійсно існуючим, то не було б і
теперішнього часу» [5,с. 73]. Що тут сказати? – Дійсно існуюче для Августина Блаженного
– це Бог, якби його не було, не було б і теперішнього часу. Тобто, якщо не було
б вічності, не було б і теперішнього часу. Проте, все одно це міркування не
спростовує того, що вічність в А.Блаженного протиставлена часу, постає не–часом.
Вона, ця вічність, перебуває не в одиничній речі в якості її форми, як в
Арістотеля, а – в «граді божому», який розташовується поза «градом земним».
Єдність вічності й теперішнього, передбачає і єдність двох «градів» – а з цим,
на нашу думку, Августин Блаженний не погодився б.
Так вийшло, що ми протягом
всієї статті сперечалися з цього приводу з М.М.Трубніковим. Це тим більше
прикро, якщо врахувати повагу, якою справедливо користується дослідження часу
Миколи Миколайовича серед філософів. Погоджуючись з майже всіма висновками
цього видатного філософа, ми все ж таки ніяк не можемо погодитися з висновком
про те, що вічність і момент «тепер» постають у Августина Блаженного двома
сторонами одного й того самого, що вони єдині.
Враховуючи сказане, не
зайвим буде ще раз повернутися до міркувань Аврелія Августина щодо вічності.
Звертаючись до Бога, він пише: «І все наше минуле, все майбутнє – все у Тебе в
Твоєму вічному сьогодні» [1,с. 475]. Міркуючи про істину: «Нестворена і
незмінна, вона вічно перебуває в «тепер», бо для вічності немає «вчора» і
«завтра»» [1,с. 615]. А також: «У вічності ж цього немає: там все тут і зараз,
там одне теперішнє, тоді як неможливо знайти той час, який дійсно був би в
теперішньому» [1,с. 666–667].
У вічності дійсне одне
лише теперішнє, а ось в чи дійсна в теперішньому вічність? Як бачимо, на думку
Августина, неможливо відшукати той час, який був би в теперішньому – це
означає, що на своє питання ми отримуємо негативну відповідь.
Вся річ у тому, що
теперішнє розділяється на два «теперішніх» – вічність і момент «тепер».
Вічність відповідає всезагальному, момент «тепер» – одиничному. Всезагальне
дійсно містить в собі одиничне. Але довести, що вічність і момент «тепер» – це
дві сторони одного й того ж, ми зможемо виключно тоді, коли доведемо, що
одиничне містить в собі всезагальне, а в цьому, другому моменті, полягає
унікальність онтології Арістотеля, але ніяк не Августина Блаженного. У
останнього ми ніде не знайшли прямих (і, навіть, непрямих) вказівок на це.
На наш погляд було б навіть
дивним, якби в концепції одного із засновників патристики опинилося б, що
одиничні речі містять в собі божественну сутність. Пригадаємо як надалі
розвивалася середньовічна філософська думка – далі виникла фундаментальна для
Середніх віків суперечка про природу універсалій: суперечка між реалізмом і
номіналізмом. Ця суперечка одним зі своїх результатів мала не одну спалену
книгу і, думається, не одного спаленого
мислителя. Засновником реалізму, що відстоював реальне існування універсалій, постав Ансельм Кентерберрійський, який в своїй
позиції спирався якраз на Платона і Августина Блаженного. А ось номіналісти,
які відстоювали реальне існування одиничних речей, піддавалися всіляким
гонінням. Навіть Пьєр Абеляр, який зробив спробу примирити реалізм з номіналізмом
за допомогою концептуалізму, в результаті опинився під забороною. Суперечку між
реалізмом і номіналізмом вдалося вирішити Томі Аквінському. Як йому це вдалося?
На відміну від своїх попередників, Тома Аквінський спирався на позицію
Арістотеля, а не Платона. Висновок напрошується сам собою – якби середньовічна
філософська думка із самого початку спиралася на Арістотеля, а не на Платона,
можливо вдалося б уникнути безглуздих смертей.
Повернемося до Августина
Блаженного. М.М.Трубніков зазначає, що Августин чудово володів філософськими
добутками як Платона, так і Арістотеля. Так, дійсно
[411]
це так – включивши теперішнє (яке розуміється як
момент «тепер») в «час» (минуле з майбутнім), Аврелій Августин поступив як
Арістотель. Проте, якби він включив вічність в момент «тепер», то в чому б
виразилася «християнізація»? Адже Августин створював своє вчення в умовах
необхідності переосмислення античної спадщини у дусі християнства. Не єдність
двох світів – земного і божественного тоді була шуканою, а філософське
обґрунтування буття Божого. І цьому завданню відповідає швидше концепція
Платона з його роздвоєністю світу на «світ ідей» і «світ речей», ніж
Арістотеля. Августин же був глибоко віруючим філософом – йому ні до чого було
приймати якісь положення, які суперечать християнському віровченню. Так,
трапляється, що в системі того або іншого філософа можна знайти приховані
значення. Можна знайти навіть такі смисли, які йдуть в розріз із загальною
спрямованістю вчення і загальною парадигмою філософування. М.М.Трубніков
майстер вишукувати таких смисли, але розуміння вічності й часу Августином
Блаженним, на наше глибоке переконання, – не той випадок.
Розуміння часу А.Блаженним перебуває у рамках субстанціалістського (в
термінології Г.С.Батіщева) розуміння буття – минуле і майбутнє об’єктивно не
існують, вони існують суб’єктивно, в душі. Об’єктивно ж існує лише вічність. Проте, визнання існування минулого й майбутнього
вказує на синтез модусів часу в системі видатного представника патристики. Час
вносить антисубстанціалістський момент в буття світу, оскільки існує в суб’єкті, саме тому уявлення про час А.Блаженного є
глибоко антропологічними, екзистенціальними, персоналістськими. В цьому він
набагато випередив свій час. Обміркувавши розуміння часу в «Сповіді» Аврелія Августина,
можна дійти висновку, що останній будує майже довершену онтологію часу, проте
синтезу теперішнього, який запропонував Арістотель, ми тут не побачимо –
сказалася провідна роль концепції Платона, в якій вічність опинилася
протиставленою часу.
Перспектива подальшої
розробки запропонованої теми полягає в тому, щоб уважно проаналізувавши
ставлення А.Блаженного до часу в інших його творах, використати набутки
середньовічного мислителя для побудови онтології часу, яка буде адекватною
сучасному світу.
Список використаних джерел:
1. Блаженный А. Творения: В 4–х т. –
Т.1: Об истинной религии / Сост. С.И.Еремеева; Авт. предисл. А.К.Дживелегов. –
СПб.: Алетейя; Киев: УЦИММ–Пресс, 2000. – 742 с.
2. Гайденко П.П. Время. Длительность.
Вечность. Проблема времени в европейской философии и науке / Пиама Павловна
Гайденко. – М.: Прогресс–Традиция,
2006. – 464 с.
3. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия
философских наук. – Т.2. Философия природы / Г.В.Ф.Гегель; Отв. ред.
Е.П.Ситковский. Ред. коллегия: Б.М.Кедров и др. – М.: Мысль, 1975. – 695 с. –
(АН СССР. Институт философии. Философское наследие).
4. Мерло–Понти М. Феноменология восприятия / Морис Мерло–Понти / Пер. с франц. под. ред.
И.С.Вдовиной, С.Л.Фокина. – СПб.: Ювента, Наука, 1999. – 606 с. – (Серия:
Французская библиотека).
5. Трубников Н.Н. Время
человеческого бытия: Монография / Николай Николаевич Трубников. – М.: Наука,
1987. – 255 с.
[412]
|