Шамша І.В. Час як сукупність
моментів «тепер» в апоріях Зенона Елейського / І.В.Шамша // Правове життя
сучасної України: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (16 – 17
травня 2013 р.). Т.1 / відп. за випуск д.ю.н., проф. В.М.Дрьомін; Національний
університет «Одеська юридична академія». – Одеса: Фенікс, 2013. – С. 9–11. В
квадратних дужках номера сторінок для посилань.
Шамша І.В.
Національний педагогічний
університет ім. М.П. Драгоманова, докторант кафедри філософії, кандидат
філософських наук
ЧАС ЯК СУКУПНІСТЬ МОМЕНТІВ
«ТЕПЕР» В АПОРІЯХ ЗЕНОНА ЕЛЕЙСЬКОГО
Осягнення часу, як
відомо, пов’язано з проблемою його об’єктивності та суб’єктивності. В модусах часу з об’єктивністю останнього пов’язано теперішнє, а
точніше, той вимір теперішнього, який виражається не в вічності, а в моменті
«тепер». Саме зведення часу до сукупності моментів «тепер», лежить в основі
фізичного й позитивістського розуміння часу, які набувають свого розвитку
починаючи з XVII століття.
Проте, перші спроби заперечення часу
(минулого-майбутнього) теперішнім, зрозумілим як сукупність моментів «тепер»,
належать до періоду ранньої класики античної філософії. Саме такими є апорії Зенона з Елей (за Аполлодором, акме
464–461 до н.е.). Він, постаючи учнем та послідовником Парменіду, дещо змінив
вихідну тезу про буття, яке є. Буття,
за Парменідом, перебуває в теперішньому. Проте, зараз вже відомо, що теперішнє
«розпадається» на вічність і момент «тепер». Оскільки за часів Парменіда чіткої
діференціації теперішнього на ці дві частини ще не існувало, це дозволило
Зенону створити унаочений в апоріях образ «буття», яке протиставлено часу. В
апоріях Зенона Елейського добре проглядається проблема буття та часу, де вона
набуває вигляду протиріччя між абсолютним і відносним, рухомим і нерухомим,
сталим і плинним. Проте, буття протиставлене часу Зеноном на дещо інших
засадах, ніж у Парменіда – часу протистоїть момент «тепер», а не вічність.
[9]
Якщо звернутися до Зенона, то можна
побачити, що всі апорії, автором
яких він постає, постулюють неможливість руху, а, отже, й часу, але особливо з проблемою часу пов’язані
дві апорії – «Стадій» і «Стріла».
В апорії, яка отримала назву «Стадій»,
можна побачити простір, який заперечується часом. В тлумаченні Сімплікія, ця
апорія набуває наступного вигляду: «… якщо рух є, то одна з двох рівних
величин, які рухаються з рівною швидкістю, в равний час пройде вдвічі більшу,
ніж інша, а не рівну відстань» (Фрагменты ранних греческих философов, ч.І. –
М.: Наука, 1989, с. 311). В цій апорії «доводиться», що одне й те ж тіло за
один і той же час, з однією й тією ж швидкістю, може пройти різні відстані. Час
тут наочно нібито «долає» абсолютність буття, а абсурд, до якого приходить
міркування, натякає на те, що час не є буттям. Він відкидає буття,
«абсурдизуючи» останнє.
Ще наочніше ставлення Зенона до часу показує апорія
«Стріла», яка дозволяє зрозуміти, яким саме чином Зенон заперечує час
(минуле-майбутнє). У тлумаченні Філопона ця апорія виглядає наступним чином: «… стріла, яка
летить, перебуваючи в кожен з моментів [«тепер»] часу, протягом якого вона
рухається, в рівному собі просторі, покоїтиметься. Але раз вона покоїться у всі
моменти [«тепер»] часу, число яких нескінченно, то вона покоїтиметься і
протягом всього часу. Проте, згідно вихідному засновку, вона рухається. Отже,
рухома стріла покоїтиметься» (Там же, с. 310). Звернемо увагу, що слово «тепер» в цьому перекладі
завжди перебуває в лапках. Це означає, що це слово додав перекладач. Проте, якщо
звернутися до коментаря Сімплікія, можна побачити слово «тепер» без лапків (Там же, с. 310). Це дуже важливо, адже
дозволяє впевнитися в тому, що, за свідоцтвами тих, кому думки Зенона могли
бути достуними в повному обсязі, Зенон розумів час як сукупність моментів
«тепер». Цей «час» заперечує час (минуле-майбутнє). Оскільки теперішнє,
частиною якого постає момент «тепер», постає найбуттєвішим модусом часу, то ми
кажемо, що в Зенона час (минуле-мабутнє) заперечується буттям (моментом
«тепер»).
Оцінюючи ставлення Зенона до часу, можна погодитися з
Арістотелем, за свідоцтвом якого, висновок про те, що стріла, яка летить,
перебуває в нерухомості, випливає з твердження, що «… час складається з [окремих] «тепер»: без цього припущення
умовисновок неможливий…» (Там же, с. 309). Цей вихідний пункт міркувань Зенона уможливлює
«доведення» нерухомості стріли. Тому
Арістотель, намагаючись спростувати тезу Зенона, у власному баченні часу прагне
усунути цей пункт міркування: «… час не складається з неподільних «тепер»…» (Там же, с. 310).
Зенон, фактично ототожнює теперішнє з
«тепер» і «зараз». Він абсолютизує момент «тепер», «не помічаючи» минулого й
майбутнього – з одного боку, і вічності – з іншого. Ось і виходить, що
теперішнє (момент «тепер»), изольоване від минулого і майбутнього, начебто є
буттям, яке заперечує (відкидає) час. Щоправда, таке «буття» дещо суперечить
буттю Парменіда – в
[10]
апоріях Зенона буття зведено до його
зовнішніх проявів. Прийняття засновку про те, що час складається з множини «тепер»,
абстрагує теперішнє від минулого з майбутнім, а абсолютизація теперішнього
призводить до запереченя руху, протиставляючи рух буттю. За такого розуміння
теперішнє ізолюється від майбутнього і минулого, ототожнюючись з буттям, а
майбутнє і минуле відкидаються як неіснуючі. Навіть, якщо мислити теперішнє не
як момент «тепер» (Зенон), а як вічність (Парменід), все одно теперішнє в уявленнях
представників Елейської школи виявляється протиставленним «часу» (минулому з
майбутнім).
«Непомітна» підміна теперішнього як такого
моментом «тепер», яка була здійснена Зеноном Елейським, отримує подальшого
розвитку набагато пізніше і в набагато відвертіших формах. Йдеться про фізичне
й позитивістське розуміння часу, за якого фактично створюються нові «апорії» –
саме тому М.М.Трубніков так різко критикує це розуміння. Час, за такого
розуміння, зводиться до сукупності моментів «тепер», до годинника, а буття – до
його проявів.
Саме запропонованим Зеноном чином вдалося
протиставити буття часу і в постнекласичній філософській традиції, проте на
дещо інших засадах. В постнекласичній філософії завдяки культу Діоніса
теперішнє, як і в елеатів, протиставляється минулому і майбутньому, проте воно
вже ототожнюється з небуттям (точніше сказати, з тим, що посідало місце небуття
в класичних онтологічних побудовах). Мета, з якою Зенон сформулював свої знамениті
«апорії», різниться з метою протиставлення моменту «тепер» «часу» в постнекласичному
філософському дискурсі. Зенон прагнув за допомогою апорій довести головну тезу
Парменіда про те, що є лише буття, ось постнекласичний філософський дискурс має
на меті доведення того, що ніякого буття взагалі не існує.
[11]
|