Шамша І.В. Розуміння буття в феноменології Гуссерля / І.В. Шамша //
Актуальні проблеми держави і права: Збірник наукових праць. Випуск 29. – Одеса:
Юридична література, 2006. – С. 113–116. В квадратних дужках номера сторінок
для посилань.
УДК 111.12:165.62
І.В. Шамша
РОЗУМІННЯ БУТТЯ В ФЕНОМЕНОЛОГІЇ ГУССЕРЛЯ
Питання про
розуміння буття в некласичній філософській думці неможливо розкрити без
розглядання буттєвого аспекту феноменології – одного з найбільш впливових
напрямів філософії ХХ століття, засновником якого став німецький філософ Едмунд
Гуссерль. Після виникнення феноменології в класичному варіанті (Е.Гуссерль,
М.Гайдеггер), феноменологічний підхід розповсюдився в багатьох гуманітарних
науках: психології, психіатрії, етиці, естетиці, праві і соціології, релігії,
філософії математики і природознавстві, історії і метафізиці. Феноменологія
здійснила вплив на такі напрями філософії ХХ століття як персоналізм,
екзістенціалізм, герменевтика. На сьогоднішній день феноменологія розповсюджена
в Європі, Америці, Австралії, Японії. З плюралізацією філософського знання в
странах пострадянського простору, феноменологічні товариства активно почали
свою роботу в Україні і Росії. На творчість Едмунда Гуссерля (1859-1938) вплинули
такі філософи як: Р.Декарт, Д.Локк, Г.В.Лейбніц, Д.Юм, І.Кант, Гербарт,
Больцано, В.Дільтей, Наторп. Найбільш відомі праці Гуссерля: «Філософія
арифметики», «Логічні дослідження», «Філософія як строга наука», «Картезіанські
роздуми», «Ідеї чистої феноменологічної філософії», «Криза європейських наук і
трансцендентальна феноменологія», «Криза європейського людства і філософія».
При розглядання розуміння буття в феноменології Гуссерля треба урахувати один
аспект – феноменологія сформувалася в «Логічних дослідженнях» як епістемологія,
а в теорію буття перетворюється в пізніх працях – «Ідеях чистої феноменології і
феноменологічної філософії», коли здійснився поворот німецького філософа до
трансцендентального ідеалізму. Наше завдання – розглянути розуміння Гусерлем
буття в трьох аспектах, на які традиційно розпадається проблема буття – буття
людини, буття речей, буття соціуму. Поняття «феномен» в феноменології єднає ці
три аспекти буття. Феномени – сутності, що, на думку Гуссерля, лежать в основі
реальності. Вони можуть бути як матеріальними, так і ідеальними.
[113]
Таке
розуміння феномену застосовується на відміну від застосування поняття в
Німецькій класичній філософії (Г.Ф.В.Гегель, І.Кант), де феномен ототожнювався
з явищем, що укривало ноумен – сутність. В феноменології ж Гуссерля за
феноменами нічого не знаходиться у вигляді сутності, феномен це і є сутність.
Особливою рисою феноменів є те, що вони є не просто часткою реальності, але
одночасно і способом ії пізнання. Саме тому розмежувати онтологічний аспект
буття від гносеологічного в феноменології Е.Гуссерля практично неможливо.
Феномени не тільки раціонально, но і чуттєво пізнавані. Залежно від способу
пізнання, дослідник або може «вловити» феномен, або ні. Девіз феноменології
Гуссерля «Назад, до самих предметів!» не слід інтерпретувати в дусі наївного
реалізму, який являвся основою для емпіризму і позитивізму. Казати про
об'єктивний, незалежний від свідомості людини світ у випадку із феноменами не
можна, тому що цей світ не увійшов у поле зору людини, що пізнає, тобто не
здобув ще ніякого значення. Феноменологічний метод «…утримує визнання буттєвої
значущості об'єктивного світу і тим самим цілком і повністю виключає його із
поля судження, а також буттєву значущость усіх фактів, що об'єктивно сприймаються
і фактів внутрішнього досвіду»[2;353]. У зв’язку з цим об'єктивний світ речей в
феноменології Гуссерля розглядається тільки тоді, коли він здобув значення для
людини. Сенс має тільки світ у людині (тут можна помилково віднести Гуссерля до
суб'єктивних ідеалістів). Але ми якимось чином повинні бути гарантованими в
об'єктивності пізнання, тим паче, що Гуссерль – це та фігура, що занепокоєна
проблемою строгої науковості філософського пізнання. Об'єктивність пізнання
феноменів гарантує те, що вони очевидні. Якщо щось є, то воно очевидно.
«Будь-яка очевидність є схоплення самого сущого чи так-сущого в модусі «воно
само» при повній достовірності його буття…» [2;341]. «Очевидність… є досвід
сущого, як воно є, - так-сущого, - …зверненість внутрішнього взору до самого
сущого»[2;337]. Але як ми повинні поглянути на реальність, щоб побачити не
звичний світ, даний нам у досвіді (внутрішньомму і зовнішньому), а феномени,
наділені буттєвою значущостю? Відповідь на це питання лежить в рамках
гносеології, нам необхідно відповісти, як само нам потрібно пізнавати світ?
Прояснення очевидного за Гуссерлем повинно здійснюватися в два етапи. Перший
етап – це феноменологічна (едейтична ) редукція. Сутність ії полягає в тому, що
світ цілком зводиться до суб'єктивного, внутрішнього досвіду людини. Цей етап є
метою для суб'єктивного ідеаліста. Але для Гуссерля це підготовчий етап. Другий
етап – це трансцендентальна феноменологічна редукція. Здійснюється вона завдяки
епохе (έποχή) – утримання від винесення судження про буття. «…Я як філософуюче,
практикує утримання у відношенні того, що споглядається» [2;347]. «έποχή –
радикальний і універсальний метод, завдяки якому
[114]
я в чистоті
схоплюю себе як Я разом з чистим життям власної свідомості, завдяки якої весь
об'єктивний світ є для мене саме для мене» [2;348]. «Через έποχή я редукую своє
природне людське Я і своє душевне життя – царство мого досвіду психологічного
самопізнання, до мого трансцендентально-феноменологічного Я, до царства досвіду
трансцендентально-феноменологічного пізнання» [2;353]. «Якщо я ставлю себе над
усім цим життям і утримуюсь від будь-якого полагання буття, прямо розуміючого
світ як сущий, …то я знаходжу самого себе як чисте ego з чистим потоком моїх
cogitations» [2;348]. «Те, що /я/ надбаю таким шляхом є моє чисте життя з усіма
його чистими переживаннями, …універсум феноменів в феноменологічному смислі»
[2;347]. Ми бачимо тут, що з онто-гносеологічним розумінням світу, в основі
якого лежать феномени, тісно пов’язане розуміння людського Я. Людське Я в
розумінні Гуссерля не ототожнюється з реальним психо-фізиологічним суб’єктом.
Вивчення психо-фізиологічного Я – це задача біології, антропології, психології
– наук, в яких душевне життя полагається в світі. Редуковане Я, на думку
німецького вченого, не є часткою світу, так же як світ не є часткою Я. В
розумінні людини Едмунд Гуссерль намагається вихопити людину із необхідності
світу, чітко демаркуючи свою трансцендентальну феноменологію від традиційних
напрямів в субстанціалізмі. Два напрями, що визнають існування об’єктивного
світу, незалежного від людини (матеріалізм та об’єктивний ідеалізм) – людське Я
є часткою світу. І один напрям, що не визнає існування об’єктивного світу
(суб’єктивний ідеалізм) – світ є часткою людського Я. Е. Гуссерль дуже точно
подмітив, що співвідношення «людина – світ» є спільною методологічною основою
для всіх трьох напрямів в субстанціалізмі класичної філософії. Ні один з цих
напрямів не може бути підгрунттям для філософії як строгої науки, отже
німецький філософ намагається шукати такі методологічні засади, на яких
філософія зможе стати стогою науковою дисципліною. І в цих пошуках через епохе
натрапляє на трансцендентального суб’єкта. Що ж стосується буття суспільства,
то на нього в своєї теорії Едмунд Гуссерль виходить, намагаючись захистити
роздуми про трансцендентального суб’єкта від обвинувачень в соліпсізмі. Для
запобігання таким обвинуваченням Гуссерль вводить поняття «інтерсуб’єктивність»
– структура свідомості, що базується на повністю логічному допущенні, що
трансцендентальне Я бередбачає існування інших трансцендентальних Я. Сам процес
смислоутворення трансендентальним Я відбувається з урахуванням цього
передбачення. Вчення Едмунда Гуссерля являє собою серйознійший пласт філософії
ХХ століття, який, безумовно, заслуговує на більш ретельне і докладне вивчення.
Тим паче, що сьогодення людства дисфункціями і побочними ефектами заявляє про
необхідність радикального перегляду стратегічних смислоутворюючих принципів, як
окремої людини, так і цілих суспільств.
[115]
Література:
1. Гайденко П.П. Научная
рациональность и философский разум в интерпретации Эдмунда Гуссерля // Вопросы
философии, - 1992, -№7, - с. 116-136.
2. Гуссерль Э. Логические
исследования. Картезианские размышления. Кризис европейских наук и
трансцендентальная феноменология. Кризис европейского человечества и философии.
Философия как строгая наука. – Мн.: Харвест, М.: АСТ, 2000.
3. Кошелева В.Л. Феноменология //
Современная западная философия: Словарь. – М.: Издательство политической
литературы, 1991, - с. 318-324.
4. Молчанов В.И. Гуссерль Эдмунд
// Современная западная философия: Словарь. – М.: Издательство политической
литературы, 1991, - с. 82-85.
5. Молчанов В.И.
Интенциональность // Современная западная философия: Словарь. – М.:
Издательство политической литературы, 1991, - с. 113-114.
6. Рубене М. Эпохе // Современная
западная философия: Словарь. – М.: Издательство политической литературы, 1991,
- с. 396-397.
7. Субири Х. Пять лекций по
философии. Лекция №5. Гуссерль // Вопросы философии, - 2002, -№5, - с. 156-172.
8. Яковлева Л.Е. От феноменологии Гуссерля к метафизическому реализму Х.
Субири // Вопросы философии, - 2002, -№5, - с. 153-156.
Источник: http:// Шамша І.В. Розуміння буття в феноменології Гуссерля |